تسریع در اتمام پروژه راه آهن خراسان جنوبی

اوضاع خاص خراسان جنوبی، وجود معادن غنی، و قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی ایجاب می کند که زیرساخت ریلی در این استان ایجاد شود.

موقعیت مسئله : خراسان‌جنوبی / بیرجند
تـعداد بازدید از این پویش
121 نفر
مـدت زمان باقی مـانده
تمام شد
تـعداد حامیان
0 نفر
درصد مشارکت
0 %
تـعداد مطلوب
1,500
توضیحات
نخبگان
خبرنگار
حل مسئله
نظرات مردم
شرکت کنندگان
لـینک کـوتاه :
اشتراک این پـویش با سایـرین:
توضیحات تکمیلی

راه آهن خراسان جنوبی اولین بار در نهم آبان ماه سال 80 یعنی حدود 17 سال پیش وارد ایستگاه اول وعده ها شد. در آن زمان مجمع نمایندگان استان خراسان (قبل از تقسیم ) و سیستان و بلوچستان تقاضای احداث خط ریلی را از رئیس جمهوری وقت کردند که به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارجاع شد. این آغاز راه بود که می توانست آرزوی اتصال خراسان جنوبی را به راه آهن سراسری محقق کند اما پس از 17 سال هنوز این مصوبه در حد یک «آرزو» است.
این استان 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان به ویژه در حوزه بازارچه های مرزی قطعا یکی از مهمترین راه های رسیدن به بازار کشورهای همسایه و رونق اقتصادی در این استان توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی است. نبود خط راه آهن در خراسان جنوبی از مهمترین موانع سرمایه گذاری محسوب می شود و وجود محصولات کشاورزی راهبردی و نیز فرآوری آنها، برای رسیدن به بازارهای هدف تامین زیرساخت های لازم در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی باید مورد توجه قرار گیرد. طول راه های خراسان جنوبی حدود پنج هزار و 500 کیلومتر است که از نظر رتبه بزرگراه در کشور در میان 31 استان در جایگاه 27 قرار دارد. ارتباطات جاده ای و ریلی استان پس از سال ها وعده مسئولان همچنان در نقطه صفر مانده است.
قطع نظر از اینکه اختصاص مبالغی از قبیل 2 میلیارد ، 5 میلیارد و 10 ملیارد برای پروژه ای چند هزار میلیارد تومانی به شوخی بیشتر شبیه است همین مبالغ نیز تا کنون تخصیص نیافته و در سبد وعده های تحقق نیافته دولتها برای خراسان جنوبی باقی مانده است.آنطور که برخی از مسئولان راه وشهرسازی استان می گویند؛ افزایش اعتبارات دولتی برای پروژه اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی بعید است و از اعتبارات دولتی فقط می توان به عنوان پیش پرداخت شروع پروژه استفاده کرد اما اگر موضوع فاینانس عملیاتی شود شرایط تخصیص در قانون بودجه هم تغییر خواهد کرد چون این دو رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند یعنی به هر میزان که پروژه اعتبار اسنادی داشته باشد به همان مقدار هم دولت اعتبار خواهد گذاشت.

دیدگاه نخبگان
خبرنگار
دیدگاه هسته حل مسئله
دیدگاه مردمی

مشارکت کنندگان
توان بالقوه